For alle tilbud, ordrer og leveranser gjelder følgende alminnelige salgs- og leveringsbetingelser i det omfang, de ikke er fraveket ved skriftlig avtale mellom partene.
1. AREPA Norge AS’ forpliktelser
AREPA Norge AS påtar seg i henhold til partnernes avtale å reparere/renovere/dekontaminere de av partenes avtale omfattede effekter - heretter benevnt effekterne - for kunden.
Reparasjons-/renoveringsarbeidet omfatter følgende: Analyse av skadeomfang og årsak, eventuell demontering, eventuell dekontaminering, adskillelse, rensning, tørring, eventuell reparasjon, gjenmontering, behandling mod følgeskader såsom korrosjon mv., installasjon efter avtale, testing, transport samt hva det i øvrig i henhold til avtalen skal inngå i reparasjonen.
AREPA Norge AS har rett til å benytte konsernintern underleverandør og/eller utenforstående firma til å utføre deler av AREPA Norge AS’ oppgaver.
AREPA Norge AS endrer eller ombygger ikke maskiner og effekter i en sådan grad, at de kan betraktes som nye maskiner og dermed underlegges nye krav i forhold til direktiv 2006/42/EF (maskindirektivet).
Før levering utfører AREPA grunnleggende funksjonskontroll av eksisterende sikkerhetskomponenter, når det er rimelig mulig. Hvis det under test og reparasjoner oppdages at sikkerhetskomponenter mangler eller ikke fungerer, vil funksjonaliteten bli reparert eller notert som en sikkerhetsdefekt. Tilhørende omkostninger vil bli fakturert særskilt. AREPA utfører ikke en risikovurdering i forhold til i maskindirektivet.
2. Kundens forpliktelser
Kunden skal:
- Sikre AREPA Norge AS fri adgang til utstyret både i den alminnelige arbeidstid og på andre på forhånd avtalte tidspunkter.
- Snarest informere AREPA Norge AS om driftsforstyrrelser og skader eller forhold, som kan forårsake sådanne.
- Kunden skal uten opphold informere reparatøren om forhold som kan medføre forsinkelse og annen fordyrelse av reparasjonsarbeidet.
- Omkostningsfritt stille nødvendig hjelpepersonell (såsom kranfører, industrielektriker, operatør mv.) til disposisjon for arbeidsoppgaver som ligger innenfor dette personales normale kompetanseområde.
- Omkostningsfritt stille spesialverktøy, utstyr, løfte- og transportanordninger, belysning, skjøteledninger, grovere håndverktøy, etc., som befinner seg hos kunden, til disposisjon.
- Forsyne AREPA Norge AS med den nødvendige dokumentasjon (f.eks. tegninger, beskrivelser og anvisninger mv.), som er nødvendig for å utføre den avtalte reparasjon.
- Fremskaffe drifts- og vedlikeholds-journaler eller tilsvarende dokumentasjon.
3. Priser
Alle priser er eksklusiv moms og tollavgifter og basert på gjeldende lønninger, materialepriser, kurser etc., med forbehold for justering ved endring av en av nevnte faktorer:
Renoveringsarbeide faktureres inklusiv følgende faktorer:
- Lønn for brukt arbeidstid ifølge gjeldende timepriser.
- Vederlag for vente- eller overtid, som skyldes kundens forhold eller været.
- Materialer anvendt ved reparasjon av utstyret.
- Materialer og væsker anvendt ved renovering.
- Frakt og spedisjonsomkostninger.
- Omkostninger efter regning for transport, reiser og dietter.
- Administrasjonsomkostninger ved overlatelse av reparasjonsarbeid til tredjemann.
- Øvrige omkostninger medgått til renoveringsarbeidet.
Der er i henhold til AREPA’s gjeldende prisliste et overtidstillegg på timer, som utføres utenfor normal arbeidstid på hverdager.
Der er likeledes i henhold til AREPA’s gjeldende prisliste et helgetillegg på timer som arbeides fra lørdag kl. 00.01 til søndag kl. 24.00. Tillegget gjelder også på helligdager.
Anslåtte priser for renoveringsarbeid oppgis på basis av erfaring fra tidligere oppgaver og efter vårt beste skjønn. Arbeide faktureres på basis av reelle omkostninger.
4. Betalingsbetingelser
Såfremt annet ikke avtales, er betalingsbetingelsene netto 30 dager.
AREPA Norge AS forbeholder seg rett til å legge renter på forfalt beløp. Ved betaling efter forfallsdato tillegges det morarente, 1,5% pr. påbegynt måned.
5. Ansvar for reparasjonsarbeider samt erstatningsansvar i øvrig
AREPA Norge AS er alene ansvarlig for skader på ting eller personer efter norsk retts alminnelige erstatningsregler, og ikke erstatningsansvarlig for driftstap, tapt fortjeneste eller annen indirekte økonomisk konsekvenstap.
AREPA Norge AS innestår for, at utstyr efter renovering, med mindre uttrykkelig forbehold tas, oppfyller nedennevnte kvalitetskrav:
- Effekterne er rengjorte, det vil si, at sot og andre påvirkninger fra brannen eller den skjedde skade er borte, og det finnes ingen fortsatt akselerert korrosjon.
- Effekterne er renovert og rengjorte i henhold til tilbud og den stillede garanti.
AREPA Norge AS er ikke ansvarlig for driftstap, tapt fortjeneste eller annen indirekte økonomisk konsekvenstap.
Inneståelsen omfatter, etter AREPA Norge AS’ valg, ombytning eller reparasjon av den skadde del, respektiv utbedring av feilaktig uført arbeide.
Såfremt det i en aktuell sak skjønnes nødvendig, kan reparasjon og utbedring bli utført av tredjepart på AREPA Norge AS’ foranledning.
AREPA Norge AS’ inneståelse omfatter ikke tilfeller, hvor feilen er forårsaket av feil betjening, uregelmessigheter i elforsyning eller installasjoner, ulykkestilfelle eller andre omstendigheter, hvorpå AREPA Norge AS ingen innflytelse har.
AREPA Norge AS innestår for kvaliteten av leverte reservedeler på samme vilkår, som AREPA Norge AS’ leverandører innestår overfor AREPA Norge AS, hvilket normalt ikke omfatter monterings- og demonteringsomkostninger. AREPA Norge AS innestår dog ikke for leverandørers manglende betalings- eller leveringstid og -evne, i relasjon til overholdelse av leverandørs garantiforpliktelse.
Al transport, som ikke skjer med AREPA Norge AS’ egne biler, skjer for kundens regning og risiko.
Ved forsikringsdekkede skader kan AREPA Norge AS velge å utstede en transporterklæring, slik at utbetaling av erstatningsbeløp eks. MVA overføres direkte fra forsikringsselskap til AREPA Norge AS. I den forbindelse skal kunden dog innbetale merverdiavgiftsbeløpet til AREPA Norge AS.
Tvister om erstatningsplikt samt erstatningsbeløp behandles ved voldgift eller ved domstolene i henhold til punkt 9 i disse betingelser.
Såfremt mangelfullt reparasjonsarbeider eller mangler ved leverte deler på grund av risiko for skade krever umiddelbare foranstaltninger, har kunden rett og plikt til å foreta slike foranstaltninger, som kreves for å forhindre eller begrense skaden, med mindre AREPA Norge AS umiddelbart kan foreta disse. Kunden har rett til godtgjørelse fra AREPA Norge AS for omkostninger ved sådanne foranstaltninger, som er uført på rimelig måte.
Alle foranstaltninger uføres efter AREPA Norge AS’ valg av AREPA Norge AS selv eller tredjepart på AREPA Norge AS’ foranledning.
Kunden skal reklamere over forhold omfattet av nærværende bestemmelse, så snart det er mulig.
6. Ansvar for tingskade forvoldt av levert materiell (produktansvar)
AREPA Norge AS er ikke ansvarlig for skade forvoldt av levert materiell, herunder leverte reservedeler:
- på fast eiendom eller løsøre, som inntrer, mens materiellet er i kundens besittelse,
- på produkter, som er fremstilt av kunden eller på produkter, hvor i disse inngår,
eller for skade på fast eiendom eller løsøre, som disse produkter som følge av
materiellet forårsaker.
I intet tilfelle er AREPA Norge AS ansvarlig for driftstap, tapt fortjeneste eller annen indirekte økonomisk konsekvenstap.
Kunden skal holde AREPA Norge AS skadesløs i den utstrekning, AREPA Norge AS pålegges ansvar over for tredjemann for sådan skade og sådant tap, som AREPA Norge AS efter dette punkts bestemmelser ikke er ansvarlig for overfor kunden.
Ovennevnte begrensninger i AREPA Norge AS’ ansvar gjelder ikke, hvis det foreligger grov uaktsomhet.
Tvister vedrørende nærværende bestemmelse behandles ved voldgift eller ved domstolene i henhold til punkt 9 i nærværende betingelser.
7. Forsinkelse
AREPA Norge AS vil bestrebe seg på å utføre den avtalte oppgave hurtigst mulig. Kan AREPA Norge AS mot forventning ikke ferdiggjøre arbeidet til avtalt tid, skal denne uten ugrundet opphold gi kunden meddelelse om dette og samtidig angi årsaken til forsinkelsen samt så vidt mulig det tidspunkt oppgaven må påregnes å være ferdiggjort.
Hvis forsinkelse med arbeidets ferdiggjørelse skyldes noen omstendighet, som i henhold til punkt 8 utgjør en ansvarsfrihetsgrunn eller skyldes kundens handling eller unnlatelse, forlenges leveringstiden i det omfang, hvori det etter omstendighetene skjønnes rimelig.
Leveringstiden skal forlenges, selv om årsaken til forsinkelsen inntreffer efter utløpet av den opprinnelig avtalte leveringstid.
Hvis AREPA Norge AS ikke ferdiggjør arbeidet til avtalt tid, og skyldes forsinkelsen forhold, som AREPA Norge AS hefter for i henhold til vilkårene i nærværende pkt.7, er kunden berettiget til erstatningskrav fra den dag hvor levering skulle ha funnet sted.
Erstatningskravet utgjør 2% for hver hele uke forsinkelsen varer, beregnet av den del av den avtalte kontraktsum, som dekker den del av materiellet, det på grunn av forsinkelsen ikke kan tas i bruk som forutsatt.
Erstatningskravet kan ikke overstige 50% av dette beregningsgrunnlag.
Såfremt kunden er berettiget til maksimalt erstatningskrav, og materiellet fortsatt ikke leveres, kan kunden ved skriftlig meddelelse til AREPA Norge AS kreve levering og fastsette en siste, rimelig frist, som ikke kan være kortere end 1 uke.
Erstatningskravet forfaller til betaling ved skriftlig påkrav fra kunden, dog tidligst når materiellet leveres fullt ut eller eventuelt på det tidspunkt, hvor kunden hever avtalen i henhold til nedenstående.
Kunden taper sin rett til erstatning, såfremt denne ikke har fremsatt skriftlig krav herom innen 1 måned efter at levering skulle have funnet sted.
Såfremt AREPA Norge AS heller ikke leverer innenfor den fastsatte frist, og dette ikke skyldes forhold, som kunden bærer ansvaret for, kan kunden ved skriftlig meddelelse til AREPA Norge AS heve avtalen for så vidt angår den del av materiellet som ikke kan tas i bruk som forutsatt.
Kunden har, såfremt denne således hever avtalen, herutover krav på erstatning for tap, denne har lidt ved AREPA Norge AS’ forsinkelse, dersom tapet overstiger den maksimale erstatning, denne har kunnet kreve i henhold til ovenstående.
Denne erstatning kan ikke overstige 100% av den del av den avtalte kjøpesum, som dekker den del av materiellet, for hvilket avtalen kan heves.
Sett bort fra erstatningskrav og opphevelse med begrenset erstatning i henhold til nærværende punkt, er ethvert krav fra kunden i anledning av forsinkelse utelukket.
Kunden har dog ikke krav på erstatning i henhold til pkt. 7 i det omfang, at kunden, som følge av tegnet driftstaps-forsikring eller lignende, får full erstatning for den inntrufne forsinkelse.
AREPA Norge AS er således, utover hva dette punkt tilsier, ikke erstatningsansvarlig for forsinkelse og herunder ikke erstatningsansvarlig for driftstap, tapt fortjeneste eller annen indirekte økonomisk konsekvenstap av noen art.
8. Ansvarsfritak (Force Majeure)
Følgende omstendigheter medfører ansvarsfritak, når de inntreffer efter avtalens inngåelse - eller såfremt omstendighetene var inntruffet før dette tidspunkt, men følgene herav ikke kunne forutses - og avtalens oppfyllelse herved forhindres eller gjøres urimelig tyngende:
Arbeidskonflikt og enhver annen omstendighet som partene ikke er herre over, såsom brann, valutarestriksjoner, knapphet på transportmidler samt mangler ved eller forsinkelse av leveranser av reservedeler, som skyldes nogen av de i dette punkt nevnte omstendigheter.
En part mister retten til å gjøre ansvarsfritaksgrunn gjeldende, såfremt han ikke uten ugrundet opphold efter å have innsett eller burde have innsett, at en ansvarsfritaksgrunn foreligger, skriftlig underretter den andre part herom.
Så snart en ansvarsfritaksgrunn opphører, skal den andre part underrettes herom samt om mulig underrettes om, når de på grund av ansvarsfritaksgrunnen forsinkede foranstaltninger kan utføres.
Såfremt en ansvarsfritaksgrunn ikke opphører innen rimelig tid, er enhver av partene berettiget til ved skriftlig meddelelse til den andre part å heve avtalen med umiddelbar virkning, såfremt det må antas at reparasjonen ikke uten vesentlig ulempe for ham kan utføres senere. Såfremt avtalen heves som anført, har AREPA Norge AS rett til vederlag for allerede uført vedlikehold.
9. Tvister
Kunden og AREPA Norge AS forplikter seg til å løse eventuelle uoverensstemmelser vedrørende denne avtale, og dens fortolkning ved forhandling.
Såfremt en sådan forhandling ikke fører til resultat, kan tvister i anledning av avtalen og derav følgende rettsforhold, såfremt det omtvistede beløp inklusive prosessomkostninger overstiger kr. 100.000,00, ikke underkastes domstolenes prøvelse, men skal avgjøres ved voldgift og i overensstemmelse med norsk rett.
Ovenstående alminnelige salgs- og leveringsbetingelser av mars måned 2024 erstatter tidligere utsendte salgs- og leveringsbetingelser